Hoe pak je leeches aan?

Lijkt het julllie wat om dit forum voortaan te gebruiken om tips uit te wisselen voor het leren van Chinees? Dat is een stuk makkelijker dan mailtjes alle kanten op replyen. Het is nu een open forum (iedereen kan erbij), maar kan eventueel een gesloten forum zijn, waar je alleen met een wachtwoord op komt. Wat zou jullie voorkeur hebben? (Of hebben jullie liever gewoon de oude mail-methode?)
Plaats reactie
Naosi
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-12-2013 16:44

Hoe pak je leeches aan?

Bericht door Naosi » 27-02-2014 19:46

In trainingsprogramma's als Supermemo en Anki, maar het zou net zo goed voor de site nulinu.li kunnen gelden, worden woorden die je met geen mogelijkheid kunt onthouden, leeches genoemd.

Naast dat ik een heleboel leeches tegenkom (die ik na 30 herhalingen nog niet kan onthouden), heb ik ook woorden die ik niet uit elkaar kan houden. Ik zal 2 voorbeelden geven
- autonomous region (自治区) en administrative district/area (自行区);
- onafhankelijk(heid) (独立) en zelfstandig (独自).

En ik kan ook nog wel clusters van 3 of 4 woorden bedenken die ik continu met elkaar verwar.

Vanzelfsprekend probeer ik al ezelsbruggetjes te bedenken, ook kijkend naar de betekenis van de individuele karakters, maar bv. het 1e voorbeeld wat ik geef heb ik al tientallen keren (met flinke tussenpozen) fout gegokt.

Heeft iemand nog tips voor dit soort woorden of groepen van woorden?
Groetjes,
Henk Dalmolen

Plaats reactie