Karakters die nooit los voorkomen: toch betekenissen leren?

Lijkt het julllie wat om dit forum voortaan te gebruiken om tips uit te wisselen voor het leren van Chinees? Dat is een stuk makkelijker dan mailtjes alle kanten op replyen. Het is nu een open forum (iedereen kan erbij), maar kan eventueel een gesloten forum zijn, waar je alleen met een wachtwoord op komt. Wat zou jullie voorkeur hebben? (Of hebben jullie liever gewoon de oude mail-methode?)
Plaats reactie
Naosi
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-12-2013 16:44

Karakters die nooit los voorkomen: toch betekenissen leren?

Bericht door Naosi » 09-02-2014 23:28

Ik weet dat er een (flink?) aantal karakters is, die *nooit* los gebruikt worden (maar alleen in woorden of uitdrukkingen van 2 of meer karakters).

Vraag 1 bestaat er een lijst van deze karakters, of kan je die informatie op 1 of andere manier achterhalen?

Vraag 2 besteden jullie tijd aan het leren van de betekenissen van deze karakters, of leer je ze alleen in de context van de woorden waar ze in zitten?

Verschillende mensen, waaronder Chinezen, hebben mij aangeraden me niet in te spannen voor dit soort karakters. Maar er valt ook wat (wat mij betreft veel) te zeggen voor de andere kant. Ik kan woorden veel gemakkelijker onthouden (of raden, als ik ze nog niet ken) als ik de betekenissen van de individuele karakters ken. Het kost alleen meer tijd en werk.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Groetjes,
Henk Dalmolen

Maqiulin
Berichten: 8
Lid geworden op: 21-12-2013 21:04

Re

Bericht door Maqiulin » 10-02-2014 14:39

Hallo Henk,

1) Sorry ik kan je niet helpen met deze lijst, zo iets is mij niet bekend.
2) Ik besteed er niet expliciet aandacht aan, maar als ik een "woord" tegenkom waarvan ik de betekenis niet ken kijk ik altijd wel ook naar de betekenissen van individuele karakters in de hoop dat het beter blijft hangen.

Gr Marjolein

Plaats reactie